Elbilarna intar motorsporten

Elbilen rullar inte bara på landsvägar och motorvägar. Den har börjat att köra på racingbanorna. Motorsportsorganisationen, FIA, har ökat sin satsning på att skapa serier med enbart elektriska bilar. Formel E var först ut för snart 10 år sedan och 2023 kommer nästa tillskott. 

Gen3 väntar Formel E 

Formel E var den första FIA-serien med helt eldrivna fordon. Första säsongen kördes 2014/2015 och serien presenterades som ett alternativ till Formel 1. I stället för att köras på specifika banor runt om i världen körs alla lopp inne i storstäder. Det deltar elva stall och totalt tjugotvå förare. Under de åtta säsongerna som serien har körts har det deltagit mängder med förare och stall. Hittills har två svenskar deltagit, nämligen Felix Rosenqvist och Joel Eriksson. 

Trots likheter mellan Formel E och Formel 1 finns det distinkta skillnader. I Formel 1 är det stallen som tillverkar bilarna. Stallen tävlar därmed inte bara om att ha de bästa förarna. De tävlar om att vinna konstruktörsmästerskapet. Mercedes har dominerat flera år i rad men de är inte säsongens förhandsfavoriter. Enligt oddsen i kategorin betting på William Hill är det Ferrari och Red Bull Racing som är förhandsfavoriter. Båda har oddset 1.90.

I Formel E kör de elva stallen med samma typ av bil. Den första generationens Formel E-bil, Spark-Renault SRT 01E, användes mellan 2014 och 2018. Därefter uppgraderade man till den nuvarande andra generationen, Spark SRT05e. 2022 är däremot den sista säsongen som den här typen av bil körs. Inför 2023 kommer man att gå över till Gen3. 

eGT: Ny gt-serie på gång

Formel E kommer att få sällskap av en helt ny e-serie 2023. Den nya serien presenterades redan 2021 och beskrevs av Feber som en elektrisk motsvarighet till GT3. I början av 2022 meddelade FIA att serien kommer att heta FIA Electric GT Championship och förkortas eGT. Första säsongen kommer att köras 2023 och bestå av totalt sju stall med två förare. I början kommer det att finnas två tillverkare. Det är ännu inte känt vilka stallen eller tillverkarna är. Flera tillverkare har visat sitt intresse, bland annat Bently, Subaru, General Motors och BMW. 

Matchar marknadens intresse

Att FIA vill öka satsningen på elektrisk motorsport kommer inte som en överraskning. Intresset för elbilar ökar bland vanliga konsumenter. I Sverige har elbilen blivit den mest populära bilen sett till de senaste bilinköpen. I början av maj 2022 fanns det 150 000 registrerade elbilar i landet och antalet förväntas fortsätta att stiga. Anledningarna är många. Miljön är en stor faktor, liksom dyrare diesel- och bensinpriser. Det finns fortfarande en brist på snabbladdare men i och med det växande antalet elbilar har kommunerna runt om i landet lovat att bygga ut nätverket med laddstolpar. Flera biltillverkare, däribland Tesla, har även meddelat att de kommer att göra sina laddare tillgängliga för bilar från andra tillverkare. 

Intresset för elbilar sträcker sig från landsvägen till racingbanorna. Det finns flera fördelar med att motorsportsorganisationer börjar inkluderar eldrivna bilar. Supportrarna får mer sport att titta på och det främjar utvecklingen av ny teknik – vilket i sin tur kan leda till bättre elbilar för alla.